Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na trhu práce flexibilně

Tak se shodli evropští ministři práce a sociálních věcí na jednání v Luhačovicích. Eurokomisař argumentoval tím, že v přírodě není nic statické, tažní ptáci se stěhují dvakrát do roka, zvěř putuje za potravou, i lid by se měl hýbat.  

Ten samý den jsem při jedné návštěvě slyšela velké stesky na to, že na vedoucích místech jsou lidé bez zkušeností, kteří rozhodují nekvalifikovaně, nutí podřízené k absurdnostem. Prý zlatý Baťa a jeho škola vyžadující kariérní postup od píky, potřebu projít si osobní zkušeností celý pracovní proces. Dnes je dostačující kvalifikací pár let školy či úspěch v politikaření.

Šla jsem do sebe a začala rekapitulovat svoji flexibilitu na trhu práce, myslím, že by mi mohli ministři i Baťa dát jedničku, přesto, že mě moje flexibilita neuchránila několikerému pádu na tvrdou dlažbu. Rychle jsem si proletěla svoji profesní pouť životem a pro zajímavost zveřejňuji, v mém mládí se totiž flexibilita nazývala fluktuací a byla odsouzeníhodným společenským jevem:

Po ukončení základní školy jsem nastoupila na gymnázium ve Stříbře s vizí, že budu učitelkou. To povolání mě lákalo, asi proto, že jsem se svými kantory a kantorkami měla docela dobré zkušenosti. Jenže, člověk míní, život mění. Byla jsem na internátě pár týdnů, jednoho dne šla ráno do školy, před kterou čekala maminka se starostou naší obce, oba v černém. Maminky druh tragicky zahynul, zůstala sama s roční dcerou a se mnou, rozhodla se stěhovat a měnit plány, neboť mě nemohla na dlouhých studiích živit. Přestěhovali jsme se do Klatov, přestoupila jsem na dvouletou ekonomku, kde mě naučili psát na stroji všemi deseti, těsnopisu, stenotypii, účetnictví, a v sedmnácti šla pracovat. Díky ekonomické škole byly Klatovy přesycené administrativní silou, volné místo bylo jedno, v ČSAD, s podmínkou nástupu 1. července, žádné prázdniny. Pracovní náplní bylo sčítat tržby z autobusů, cedit desetníky přes síto, rolovat do roliček. To se dělalo dopoledne v pokladně, odpoledne jsem vyplňovala hospodářské listy. Zejména z toho odpoledního nesmyslu mi bývalo až fyzicky špatně, byť práce s desetníky byla pěkně špinavá, měla aspoň  nějaký výsledek. Po čtyřech měsících jsem zjistila, že vedlejší KOZAK hledá sekretářku obchodního náměstka, šla jsem se o tu práci ucházet a obstála. Asistovala jsem uzavírání obchodních kontraktů, jezdila na veletrhy, a po roce se přihlásila na dálkové studium, abych si udělala zkoušku dospělosti. 

Do této slibně začínající kariéry přišla okupace, já měla přístup ke kopírce, na které jsem po práci kopírovala protesty, až mě lapili. Po výsleších na StB mě sesadili ze sekretářského místa a přeložili do vzorkovny balit balíky zboží pro SSSR. Na malém městě začínalo být nedýchatelně, rozhodla jsem se odejít do Prahy; práci s ubytováním nabízelo stavebnictví. Byla jsem sekretářkou v přidružené stavební výrobě, později referentkou zakázky, kdy jsem sháněla práci řemeslníkům a naopak -  řemeslníky na výpomoc. Dvakrát jsem se pokoušela o studium na vysoké škole, vždy mi připomněli ty letáky dokazující, že jsem nepřítelkyní našeho státního zřízení. Od podniku jsem později dostala stabilizační garsonku s podmínkou odpracovat dvanáct let; s těmi mi pomohly biologické hodiny. Narodil se jeden syn, po mateřské a pár měsících ve fakturaci se narodil druhý syn. Práci s dětmi nebudu popisovat, do kvalifikace na trhu práce se nepočítá. Volné chvíle na mateřské jsem trávila přepisem dokumentů Charty 77, čímž jsem se udržovala ve stavu  plného vědomí o tom, co se ve společnosti děje. S druhým synem jsem byla doma déle než byla mateřská, teď mi chybí rok do výpočtu koeficientu důchodu. Když mladší odrostl, tak jsem nastoupila do téže školky, kam chodil - jako uklízečka. V průběhu revoluce jsem pár měsíců nepracovala, čímž mi opět schází nějaký ten pátek pro výpočet důchodu. Koncem ledna 1990 mi byla nabídnuta práce sekretářky v osobním sekretariátu prezidenta Havla, kde mě okolnosti donutily naučit se anglicky. Po dvou letech mě zlanařili do České pojišťovny na post asistentky náměstka ředitele. Devět měsíců mi stačilo, přihlásila jsem se do konkurzu na ředitelku občanského sdružení Zelený kruh.

Štvalo mě, kam se porevoluční společnost ubírá, chtěla jsem dělat něco mimo hlavní proud. Vyhrála jsem z deseti kandidátů, měla spoustu nápadů, na které jsem hledala zdroje v podobě dobrovolné práce, peněz, materiálu, lidí, ty jsem musela přesvědčovat o důležitosti mých nápadů a ty poté zrealizovat. Šlo mi to dobře, takže jsem se rozhodla doplnit praktické schopnosti teoretickými znalostmi a přihlásila se na anglickou manažerskou školu, kde sice bylo podmínkou absolvované vysokoškolské vzdělání, mě však přijali, neboť jsem prokázala organizační schopnosti a talent. Unavená z ekologie jsem si - po šesti letech řízení Zeleného kruhu, na tři měsíce odskočila řídit nadaci Sue Ryder, kde jsem ve zkušební době zjistila, že to není můj šálek kávy a založila vlastní občanské sdružení Agenturu GAIA, s vizí zlepšit mezilidskou komunikaci, zeleň ve městě, postavení žen, a pracovat na alternativách ke konzumnímu životu. Organizace byla a je řízena stylem projektového managementu. Když je nápad a získáme prostředky, pak se najmou lidi a zrealizuje se.  Nezíská-li myšlenka podporu, pak se zaměstnávám přechodně jako úřednice tam, kde je o mé vědomosti a zkušenosti zájem.

Toto je v kostce shrnutých flexibilních čtyřicet let života na trhu práce, přeberte si, jak uznáte za vhodné, já jen doufám, že není všem dnům konec a ještě dojde na vizi mého mládí - učit.

 

Autor: Marie Haisová | pátek 23.1.2009 16:00 | karma článku: 12,06 | přečteno: 1038x
  • Další články autora

Marie Haisová

Druhé housle

V podzimních barvách života si užívám harmonie, byť se může zdát, že ve výkonově zaměřené společnosti mohu hrát již jen druhé housle, což má v obecné mluvě poněkud pejorativní nádech.

9.8.2022 v 11:26 | Karma: 10,04 | Přečteno: 237x | Diskuse| Osobní

Marie Haisová

Wikipedistka, aneb s kůží na trhu

Začátkem března 2021 mi přišel e-mail, že Wikipedie pořádá kurz pro seniory. Zuřila karanténa, byly omezovány aktivity, tak jsem se rozhodla přihlásit.

20.7.2021 v 9:45 | Karma: 26,74 | Přečteno: 498x | Diskuse| Média

Marie Haisová

Nemocné Česko

Neví, čím to je, ale nikdy neonemocněla, když se chystala lyžovat! Mohlo by zlepšení nálady, vyhlídka na vzrušující zážitek chránit proti virům? Ptá se vědkyně Candace B. Pert a zároveň odpovídá:

23.2.2021 v 9:20 | Karma: 17,07 | Přečteno: 537x | Diskuse| Společnost

Marie Haisová

Slepé skvrny

Sociolog Daniel Prokop v knize Slepé skvrny analyzuje současnou situaci i z ní vyplývající politické manipulace, což je skvělý počin k porozumění společnosti jako celku a chování jednotlivců, ze kterých sestává.

8.11.2020 v 8:57 | Karma: 5,07 | Přečteno: 152x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Marie Haisová

Cesta k nesvobodě

Čas ukazuje realitu, o které jsem během karantény četla v knize Timothy Snydera „Cesta k nesvobodě – Rusko, Evropa, Amerika“.

11.6.2020 v 13:22 | Karma: 11,53 | Přečteno: 414x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 224
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1701x
Píši o tom, s čím se setkávám, o čem si myslím, že by bylo dobré dobré zveřejnit a mohlo zajímat i ostatní.

Více o mně je na: www.mariehaisova.webnode.cz