Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na kole si užiju

„Tady se na kole nejezdí“, pravil člen ochranky, když jsem rozmýšlela, kam kolo přivázat. „Vždyť nejezdím, jdu si jen koupit košík na nákupy na tohle kolo.“

K ochrance se přidal kolega a společně se do mě pustili tak, že jsem chápala, že mám s kolem okamžitě zmizet;  jenže já chtěla koupit košík, který jsem potřebovala poměřit s držákem na kole, aby byl akorát. Znáte to, jeden centimetr a nakoupené je k nepotřebě. Strážci pořádku se mě chystali zabránit v cestě, takže jsem přidala do kroku a s kolem po boku vešla do obchodu, který byl hned naproti. S omluvou na rtech říkám, že je mi líto, že jdu nakupovat s kolem až k nim, ale ten košík nemá smysl pořizovat bez kola a půjčovat si od nich košík a chodit s ním ven za kolem je zbytečně krkolomné.    

„Není problém“, pravila prodavačka a já už mezitím zkoušela košík, který padl úplně přesně, takže jsem se chystala zaplatit, jenže…  ochranka zdržovala.  Vešli za mnou do krámu a pořád dokola vykládali, že tam s tím kolem nemám, co dělat. „Jo, jo, jen, co zaplatím, tak zmizím i s kolem“, říkám smířlivé, poté, co mi došlo, co skutečně řeší. Bylo ten den krásné, líné, slunné počasí, nikde živáčka.  Obrovské dveře do obchodního areálu byly otevřené, takže bezbariérový vchod do vnitřního prostoru splýval s venkovním a já vjela do objektu na kole jim téměř do náruče.

„Pořád říkám, že tady mají být stojany na kola“, povídá prodavačka  a já odpovídám, že souhlasím, posledně mě pérovali proto, že jsem přivázala kolo k lavičce, neboť jsem nenašla jinou možnost.

Ještě jsem si vzpomněla, že potřebuji šňůru na jinou kabelu, kterou jsem vybírala, ale pro jejich křik jsem nemohla s prodavačkou kloudně dořešit barvu, velikost, natož cenu. Otočila jsem se k ochrance a říkám jim, ať  jsou tiše.  „Co si to dovolujete?“  vyjel ten agilnější.  Prodavačka se ke mně naklonila a smířlivě pravila, že s nimi jinak vychází docela dobře. Nechtěla jsem konflikt hrotit, jen jsem dodala, že je jasné, že nemají co dělat a když se objevila příležitost se zviditelnit, tak ji využívají. Celá situace byla komická, mimořádně mě napadaly spontánní odpovědi; na závěr jsem se ještě stihla optat, zda jsem snad někoho zajela či ohrozila něčí zdraví a poučila pány, ať příště řeší problém, až nastane.

Pánové odešli, prodavačka si s úsměvem vzala peníze, já košík, šňůru, kolo a mířila ven. Ještě jsem zaslechla, jak za mnou volá: „Jen prosím, na tom kole nejezděte!“ „Nebojte, odpovídám, tohle se prostě stalo“, i přesto, že se ve skutečnosti nic nestalo. Při odchodu jsem míjela ochranku, která najednou dělala, že mě nevidí a já začala přemýšlet, zda jsem přece jen nebyla příliš zpupná. Vždyť dělali jen svoji práci.

Odpověď přišla vzápětí, zároveň s trestem, dá-li se to tak nazvat. Jela jsem se podívat na jarní nadílku kůzlátek, jehňátek, housátek, poslechnout si koncert kvákajících žab …  Poté, co jsem dokončila exkurzi, dolízala zmrzlinu a nasedla na kolo, jsem zjistila, že je zadní duše prázdná. Tak to asi bude trest za moji nepokoru a odmlouvání úřadu, řekla jsem si a dovedla kolo do servisu, který byl naštěstí při cestě a kde píchlou duši obratem vyměnili. Takže se vlastně zase nic nestalo, a kdybych nezapsala, tak zapadlo do propadliště dějin spolu s drtivou většinou ostatních každodenních nepatrných příhod.   

Autor: Marie Haisová | sobota 28.5.2011 8:10 | karma článku: 9,85 | přečteno: 1450x
  • Další články autora

Marie Haisová

Druhé housle

V podzimních barvách života si užívám harmonie, byť se může zdát, že ve výkonově zaměřené společnosti mohu hrát již jen druhé housle, což má v obecné mluvě poněkud pejorativní nádech.

9.8.2022 v 11:26 | Karma: 10,04 | Přečteno: 237x | Diskuse| Osobní

Marie Haisová

Wikipedistka, aneb s kůží na trhu

Začátkem března 2021 mi přišel e-mail, že Wikipedie pořádá kurz pro seniory. Zuřila karanténa, byly omezovány aktivity, tak jsem se rozhodla přihlásit.

20.7.2021 v 9:45 | Karma: 26,74 | Přečteno: 498x | Diskuse| Média

Marie Haisová

Nemocné Česko

Neví, čím to je, ale nikdy neonemocněla, když se chystala lyžovat! Mohlo by zlepšení nálady, vyhlídka na vzrušující zážitek chránit proti virům? Ptá se vědkyně Candace B. Pert a zároveň odpovídá:

23.2.2021 v 9:20 | Karma: 17,07 | Přečteno: 537x | Diskuse| Společnost

Marie Haisová

Slepé skvrny

Sociolog Daniel Prokop v knize Slepé skvrny analyzuje současnou situaci i z ní vyplývající politické manipulace, což je skvělý počin k porozumění společnosti jako celku a chování jednotlivců, ze kterých sestává.

8.11.2020 v 8:57 | Karma: 5,07 | Přečteno: 152x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Marie Haisová

Cesta k nesvobodě

Čas ukazuje realitu, o které jsem během karantény četla v knize Timothy Snydera „Cesta k nesvobodě – Rusko, Evropa, Amerika“.

11.6.2020 v 13:22 | Karma: 11,53 | Přečteno: 414x | Diskuse| Politika

Marie Haisová

Marie

Hana Malinová, autorka knihy, je dcerou Marie. Její matka strávila pět let života v koncentračním táboře v Ravensbrücku. Jejími osudy se Hana nechala inspirovat, ale velkým pomocníkem jí byla její fantazie.

29.11.2019 v 8:10 | Karma: 7,80 | Přečteno: 190x | Diskuse| Politika

Marie Haisová

Dopis vnoučeti

Konto Bariéry se zúčastnilo mezinárodního projektu "Dopis vnoučeti", o kterém ČT natočila reportáž: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/219411000101021/obsah/727828-dopis-vnouceti. Můj dopis je zde:

24.10.2019 v 14:38 | Karma: 8,83 | Přečteno: 402x | Společnost

Marie Haisová

Bezpečnost a zdraví dětí

Hrací prvky na dětských hřištích by měly podléhat přísným normám. Nevím však, jaké normě podléhají nerezové skluzavky a další prvky z tohoto materiálu, které se za letních dní rozpalují do neuvěřitelné teploty.

7.9.2019 v 16:29 | Karma: 10,00 | Přečteno: 352x | Diskuse| Společnost

Marie Haisová

Na východ od Plzně

Slýchávala jsem plzeňské patrioty říkat, že na východ od Plzně je Asie, protože prý lepší pivo se východním směrem nenajde. Cestou na Silvestra z Prahy do Osvračína jsme se přesvědčili, jak si to s tou plzeňskou světovostí stojí.

4.1.2019 v 13:13 | Karma: 16,41 | Přečteno: 569x | Diskuse| Cestování

Marie Haisová

Jak se věda mýlila v ženách

Jsme manipulovatelní a tím pádem i manipulovaní, což není nic nového pod sluncem. Pracuje s tímto faktem politika, historie, a bohužel i takzvaně objektivní věda, která by měla zkoumat jevy nezávisle na předsudcích a stereotypech.

4.11.2018 v 8:32 | Karma: 14,69 | Přečteno: 622x | Diskuse| Věda

Marie Haisová

Bylo to překrásné

Myslím na uplynulé tři roky podporující tvořivost a aktivitu v rámci Akademie umění a kultury pro seniory, kde bylo možné si vyzkoušet hru na hudební nástroj, malovat, zpívat, tančit, hrát divadlo.

22.6.2018 v 18:48 | Karma: 15,03 | Přečteno: 339x | Diskuse| Kultura

Marie Haisová

Po zásluze potrestána

Každý dobrý skutek bývá po zásluze potrestán, což je příslovím potvrzená pravda. Došlo i na moji celoživotní občanskou angažovanost, kterou bych po desetiletích činorodosti na stará kolena ráda a důstojně ukončila.

12.10.2017 v 16:29 | Karma: 10,83 | Přečteno: 608x | Diskuse| Politika

Marie Haisová

Za peníze vše nekoupíš

Ideologie prvního porevoluční premiéra, dle které na vrcholu veškerého lidského snažení jsou peníze a mamon, dosahuje dnes svého vrcholu v osobě magnáta, dominantně vlastnícího zemědělství, potravinovou výrobu, média.

28.7.2017 v 12:15 | Karma: 16,00 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost

Marie Haisová

Sláva ZUŠkám

Na zásluhy Základních uměleckých škol upozorňuje opakovaně paní Kožená. Vytvářejí podhoubí pro české, potažmo světové hudební elity, především však rozšiřují obzory tím, že učí lépe slyšet, lépe vidět a tím pádem i lépe vnímat.

30.5.2017 v 7:26 | Karma: 15,19 | Přečteno: 444x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Marie Haisová

Muž obětí domácího násilí

Téma domácího násilí je skloňované ve všech pádech, byť se většinou týká žen fyzicky týraných svým partnerem. O mužích se v tomto směru příliš nemluví, většinou se přechází mávnutím ruky, že jde o podpantofláky.

30.4.2017 v 8:18 | Karma: 14,35 | Přečteno: 928x | Diskuse| Společnost

Marie Haisová

Všechno nejlepší, milá Země

Na zdraví si dovoluji přiťuknout 22. dubna naší Matce Zemi, bude jí něco málo přes 4,4 mld. roků a my, kteří máme důvod oslavovat se na ní přiživujeme přes 200 tis. let.

22.4.2017 v 0:00 | Karma: 9,50 | Přečteno: 86x | Diskuse| Občanské aktivity

Marie Haisová

Jak vyhrát bicykl?

Stačilo zareagovat na výzvu 7.G a napsat, nafotit či namalovat svoji představu o tom "Jak ve svém životě ne/zohledňuji generace, které přijdou po nás“. Poslala jsem do soutěže příspěvek Holistický příběh a Holistické obrázky:

17.3.2017 v 17:46 | Karma: 7,41 | Přečteno: 214x | Diskuse| Občanské aktivity

Marie Haisová

EET a naše lesy

Včera jsem si na vánočním jarmarku v jedné pražské vile koupila za 20 Kč medovinu. Přídavkem jsem dostala asi 15 cm dlouhý účet. Když jsem po nějaké době dostala chuť na jablko v županu, tak jsem obdržela další dlouhý papírek.

2.12.2016 v 7:38 | Karma: 30,07 | Přečteno: 842x | Diskuse| Politika

Marie Haisová

TOP politici - miliardáři

Kandidatura Michala Horáčka na prezidenta přináší do popředí otázky demokracie - vlády lidu s potenciálním půl miliardářovým prezidentem a mnohamiliardovým ministrem financí, potenciálním premiérem.

5.11.2016 v 9:27 | Karma: 24,66 | Přečteno: 568x | Diskuse| Politika

Marie Haisová

Proč volím Renatu

Minulý týden jsem vytáhla ze schránky štvavý, anonymní mnohastránkový pamflet, který by si v ničem nezadal s komunistickým Rudým právem. Jeho terčem byla senátorská kandidátka Renata Chmelová.

6.10.2016 v 9:20 | Karma: 14,32 | Přečteno: 368x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 224
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1701x
Píši o tom, s čím se setkávám, o čem si myslím, že by bylo dobré dobré zveřejnit a mohlo zajímat i ostatní.

Více o mně je na: www.mariehaisova.webnode.cz